آواز ماهور 2
استاد عسگری فراهانی معتقدند که مقام عشاق اساس موسیقی ایران به شمار می رفته و مهمترین مقام موسیقی است . این مقام به تمام دستگاهها راه دارد و به همین دلیل نام آنرا عشاق نهاده اند.
از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
یادگاری که در این گنبد دوار بماند
مقام ماهور هم در همین مقام عاشقان معنوی مندرج است. در توضیح بیشتر لازم است تا دایره عشاق را به ترتیب شرح دهیم :
دایره عشاق شامل درجات زیر است:
درجه اول: عشاق(do)
درجه دوم :نوا(re)
درجه سوم : بوسلیک(می)
درجه چهارم : ماهوری(فا)
درجه پنجم : معشوق(سل)
درجه ششم : وصال(لا)
درجه هفتم :دایره ناملایم (sib)
نکات فوق در موسیقی قدیم به کار میرفته است و صفی الدین ارموی نامگذاری آنها بر اساس حروف ابجد بوده است که در آینده نام نت ها به حروف ابجد و معادل امروزی را برای علاقمندان تشریح خواهیم کرد.

پس از دوره ابتدایی ردیف ایرانی شروع زندگی ا زماهور است و چهار ضرب اول که وارد زندگی شدن و ۷ ضرب بعدی و ۵ ضرب غفلت و در آخر سه ضرب نهایی و نهایتا دوره اتمام عمر
سخنان زیبا و گهر بار استاد حاتم عسگری فراهانی را بشنوید .
توضیح اینکه استاد در هنگام ضبط این برنامه کسالت داشتند .
امید که لذت ببرید.
AWAZE OSTAD HATAME ASGARI FARAHANI -BARDASHT MAHOOR
آواز برداشت ماهور استاد حاتم عسگری فراهانی همراه با سه تار علیرضا راستین را بشنوید:![]()
برداشت :
خواجه چرا نشسته ای،خیز که رفت کاروان
بار ببند و شو تو هم درپی کاروان روان
نغمه برداشت :
ریخت بهار زندگی برگ خود و تو بی خبر
بر سر گل چو نرگسی مست شراب ارغوان
شعر از کمال خجندی
منبع :
ردیف جامع آوازی استاد حاتم عسگری
برنامه رادیویی نیستان (رادیو فرهنگ-در محضر استاد حاتم عسگری)
تا نوبتی دیگر
خدا نگهدار
بشنو از این پرده و بیدار شو : پرده زمان یکی از شعبات آوازی در دستگاه ماهور قدیم ( از شعبات عشاق براساس دورهای عبدالقادر مراغه ای ) میباشد . قدمت این شعبه به قبل از ابداع ردیف امروزی بر می گردد.آواز پرده زمان در آلبوم ردیف جامع آوازی ماهور - توسط استاد حاتم عسگری فراهانی به همراهی سه تار دکتر داریوش صفوت روایت شده است .