آواز ماهور 3
دکتر داریوش صفوت تعلیم سه تار را در کودکی نزد پدر آغاز کرد . در سال ۱۳۲۳ سنتور را نزد حبیب سماعی کسب فیض نمودند.از سال ۱۳۲۶تا ۱۳۳۶ به تکمیل نوازندگی سه تار و سنتور در محضر استاد ابوالحسن صبا اقدام نمود و سرانجام از سال ۱۳۴۴تا۱۳۴۸ به تحقیق در ردیف موسیقی سنتی ایران و تکمیل سه تار در محضر استاد حاج آقا محمد ایرانی مجرد اشتغال ورزید.
ایشان در سال ۱۳۳۲ لیسانس حقوق از دانشگاه تهران و در سال ۱۳۴۴ دکترای همین رشته را از دانشگاه پاریس دریافت کردند.از سال ۱۳۳۸تدریس در هنرستان عالی موسیقی و در زمینه موسیقی در بسیاری از موسسات و دانشگاههای ایران و جهان به تحقیق پرداختند.
ایشان در طی مدتهای مدید حضور در عرصه فرهنگی و هنری ایران مسئولیتهای زیر را عهده دار بودند.
مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران به مدت ۱۰ سال
مسئول هسته آموزشی موسیقی مجتمع دانشگاهی هنر سابق(دانشگاه هنر فعلی) به مدت ۴سال
استاد نمونه دانشگاه و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران
پاره ای از تالیفات ایشان:
۱- رساله عرفان و موسیقی ایران به زبان فارسی۱۳۴۸ ،انگلیسی ۱۹۸۵ میلادی ،فرانسوی۱۹۸۸ میلادی
۲-پژوهش در باره استادان موسیقی ایران
۳-پژوهش در مورد الحان موسیقی ایران
۴-انتشار ردیف جامع آوازی دستگاه نوا به همراه استاد حاتم عسگری فراهانی
۵-انتشار ردیف جامع آوازی ماهور به همراه استاد حاتم عسگری فراهانی
۶-ردیف مقدماتی آواز لیرانی به همراه استاد حاتم عسگری فراهانی
۷- دهها مقاله پژوهشی و آموزشی در مورد موسیقی
۸- اجرای کنسرتهای متعدد در ایران و خارج از کشور
۹- و چندین نمونه کارهای علمی و تحقیقاتی که از حوصله این بحث خارج است
ایشان و دیگر اساتید غمخوار موسیقی سنتی ایران زمین همواره در پناه خدا محفوظ و مصون از بلیات باشند انشاءا....
مختصری از بیانات استاد حاتم عسگری فراهانی در مورد گوشه داد دستگاه ماهور:
قسمت دوم ماهور از دوره اول دارای ۲ پایه مخصوص و اساسی است.
۱- گوشه گشایش که دارای شاخه های خاص می باشد
۲- گوشه داد که این گوشه حالت پند و اندرز به شنونده میدهد.
شعری که استاد عسگری برای گوشه داد انتخاب کرده اند دقیقا در قالب تحریرهای مقدمه و فرود داد
می باشد و بنده شعر دیگری بر همین وزن که در گوشه داد قابل اجرا هست را برای شما عزیزان آورده ام.
صحبت لاری:
باز آمدم در مصر جان کز خویشتن موسی کنم
موسی صفت بر قبطیان ظاهر ید بیضا کنم
شعر دیگری بر همین وزن:
اوحدی مراغه ای
میخانه را بگشای در،کامروز مخمور آمدم
نزدیک من نه جام می کز منزل دور آمدم
البته لازم به عرض است که استاد عسگری در این کلیپ صوتی فقط مقدمه گوشه داد را خواندند و
نغمه این گوشه را در پستهای بعدی حضورتان تقدیم خواهم کرد.
تا نوبتی دیگر
خدانگهدار
بشنو از این پرده و بیدار شو : پرده زمان یکی از شعبات آوازی در دستگاه ماهور قدیم ( از شعبات عشاق براساس دورهای عبدالقادر مراغه ای ) میباشد . قدمت این شعبه به قبل از ابداع ردیف امروزی بر می گردد.آواز پرده زمان در آلبوم ردیف جامع آوازی ماهور - توسط استاد حاتم عسگری فراهانی به همراهی سه تار دکتر داریوش صفوت روایت شده است .