آواز مایه 1
آواز مایه یا بیات ترک
از آوازهای چهارگانه دستگاه شور است که از لحاظ رابطهٔ فواصل با درآمد، قدری یکنواخت به گوش میرسد. نُت شاهد آن، درجهٔ سوم گام شور و نت ایست، درجهٔ هفتم آن است.
بیات ترک به دلیل نزدیکی به ماهور، قابلیت اجرایی بسیاری از گوشههای ماهور را دارد. بیات ترک تنوعی در تغییر بنیهٔ شور است که در انتها نیز به شور ختم میشود؛ زیرا اختلافی در فواصل شور و ترک (با علامت تغییر دهنده) وجود ندارد.
فواصل بیات ترک را دوم و سوم بزرگ، چهارم و پنجم درست، ششم بزرگ، هفتم نیم بزرگ و هنگام تشکیل میدهند که با رعایت تطابق فواصل با مقام ملایم دلگشا در موسیقی مقامی منطبق است.
استاد حاتم عسگری فراهانی معتقد هستند که از آواز مایه میتوان آواز راست (راست پنجگاه امروزی)
را اجرا نمود.
مناسبتر دیدم تا توضیحات مقدماتی را از زبان استاد عسگری بشنویم.
این برنامه از سلسله درسهای استاد عسگری در برنامه ردیف آوازی رادیو فرهنگ -نیستان میباشد.
امید که مورد پسند شما عزیزان قرار بگیرد.
مقدمه و درآمد آواز مایه
با صدای استاد حاتم عسگری فراهانی به همراهی سه تار علیرضا راستین فر:
دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد
به سایه آن درختی رو که او گلهای تر دارد
تا نوبتی دیگر
خدانگهدار
بشنو از این پرده و بیدار شو : پرده زمان یکی از شعبات آوازی در دستگاه ماهور قدیم ( از شعبات عشاق براساس دورهای عبدالقادر مراغه ای ) میباشد . قدمت این شعبه به قبل از ابداع ردیف امروزی بر می گردد.آواز پرده زمان در آلبوم ردیف جامع آوازی ماهور - توسط استاد حاتم عسگری فراهانی به همراهی سه تار دکتر داریوش صفوت روایت شده است .